ROB Meet-up ‘De volgende bladzijde’ - samen op weg naar groep 4 | 13 november a.s.

‘Hebben we al samen gelezen?’

Deze bijeenkomst is een vervolg op de Meet-up van 27 maart 2019 ‘Hebben we al samen gelezen?’. Tijdens deze meet-up bekeken deelnemers de gelijknamige film over een ontwikkelingsgerichte aanpak van het leesonderwijs in groep 3. Marie-Louise van Ruiten gunde ons een kijkje in haar groep 3.

Inhoud meet-up 13 november 2019

Op 13 november 2019 kijken we samen naar deel 2 van deze film: ‘De volgende bladzijde’. Hierin zien we de kinderen van juf Marie- Louise aan de slag in het laatste thema van groep 3. Duidelijk wordt hoe zij een pedagogische kijk op de ontwikkeling van haar groep volledig integreert met een brede taaldidactiek en methodieken om jonge kinderen te leren lezen. Ook krijgen we antwoord op de vraag hoe de kinderen zich ontwikkeld hebben. 

Wanneer en waar

Datum: woensdag 13 november 2019
Tijd: 15.30 - 19.00 uur
Locatie: Hogeschool Viaa Zwolle
Prijs: € 55,00

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk via onderstaande button tot en met 5 november a.s.

AANMELDEN

Alternatief

In de film ‘De volgende bladzijde’ wordt gewerkt in de klas over het thema ‘heksen’. Wil je dit liever niet bijwonen dan biedt de organisatie de mogelijkheid om tijdens het draaien van de film in gesprek te gaan met twee enthousiaste leerkrachten over hun aanpak van lees- / schrijfonderwijs. Henriëtte Timmermans en Diana de Visser zijn aanwezig om tijdens de film over hun praktijk te vertellen. 

Henriëtte Timmermans van De Morgenster uit Hardenberg

Henriëtte is een enthousiaste leerkracht van een unit A waarin de leergroepen 1 - 2 - 3 een plek hebben. Het spel binnen een thema staat centraal. In allerlei hoeken worden de kansen aangegrepen en/of gezocht om de kinderen betekenisvol (gebaseerd op de kerndoelen) tot lezen en schrijven te brengen. Henrië sluit in haar begeleiding aan bij de ontwikkeling van de kinderen, en benut zo juist de rijkdom van verschillen. Samen gaan ze op ontdekkingsreis en komen de meest fantastische leer en speelmomenten tegen. 

Diana de Visser van Het Lichtschip uit Ens

Het leesonderwijs geef ik vorm via de methodiek ‘LIST’ Lezen IS Top! Binnen mijn groep is er veel aandacht voor de leeshandeling, boeken lezen geschreven door kinderboeken schrijvers, herhaald lezen, duolezen, zelfstandig lezen, zelf teksten schrijven en voorlezen. Werkboekjes met invuloefeningen en andere activiteiten die niet in het teken staan van het oefenen van de leeshandeling, doe ik niet! 

Interactieve presentatie Marjolein Dobber

Bij de eerste Meet-up bleek dat leerkrachten behoefte hebben aan meer achtergrondinformatie. Daarom hebben we Marjolein Dobber gevraagd hierover met ons in gesprek te gaan. Marjolein is directeur en nascholer bij De Activiteiten Universitair Docent aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Marjolein gaat met deelnemers in gesprek over de ‘Zin in Lezen’-aanpak. Zij bespreekt de theoretische basis van deze aanpak en resultaten van onderzoek naar vergelijkbare aanpakken. 

Kennis en ervaringen uitwisselen

De bijeenkomst wordt afgesloten met een buffet waarna er gelegenheid is om met elkaar na te praten.

Contact

Neem voor meer informatie contact op met:

  • Truus Visser: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Hogeschool Viaa)
  • Nienke Bouwman: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (IJsselgroep)