Het Jonge Kind

Impressie inspiratiereis Jonge Kind, Zweden

13 november 2019

Zeven deelnemers van ‘Het Kleurrijk’ lieten zich in Zweden inspireren door de visie en het enthousiasme van professionals uit de kinderopvang en het onderwijs. Zij hebben ervaren hoe daar de visie van Reggio Emilia in praktijk wordt gebracht. Vijf prachtige kinderopvang- en onderwijsplekken zijn bezocht. Een korte impressie van deze unieke ‘inspiratiereis Jonge Kind’.

Vijf inspirerende plekken

Op 5 locaties voor jonge kinderen hebben wij genoten van de Zweedse aanpak. Mooie plekken waar opvoeding, opvang, educatie en onderwijs wordt vormgegeven. Vanuit de overtuiging dat kinderen rijke speelleerplekken, fysieke en mentale ruimte nodig hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Buiten-en binnenruimtes die fungeren als een pedagoog. Tijdens de bezoeken zijn boeiende gesprekken gevoerd met professionals uit kinderopvang en scholen,’pedagogista’s, atelierista’s en leidinggevenden. Zij vertelden ons over zowel de successen als de uitdagingen.

Visie jonge kind

Qua visie viel ons in Zweden het volgende op:

  • Jonge kinderen hebben spel en beweging nodig om te groeien. De ruimte moet daarom flexibel, open, eenduidig en esthetisch aantrekkelijk zijn. Geen lokalen maar verschillende, rijke ruimtes.
  • Het proces is leidend, niet het product.
  • Werken met materialen in plaats van speelgoed geeft meer verbeelding en onderzoeksmogelijkheden.
  • Door meer vragen te stellen dan antwoorden te geven worden kinderen jonge onderzoekers.
  • Ieder kind is competent op zijn of haar eigen wijze.

Thema’s die aan bod zijn gekomen

  • Speelleeromgeving en inrichting
  • Pedagogisch klimaat; ieder kind zijn of haar eigen competenties
  • Aanbod, organisatie en samenwerking met omgeving
  • Ondernemingszin, zelfsturing en creativiteit bevorderen
  • Onderzoekend leren, werken met onconventionele materialen
  • Pedagogisch documenteren

Quotes van deelnemers

  • Ik ben erg geïnspireerd geraakt door de mooie leeromgevingen, de ruimtes en de activiteiten. Ik heb zoveel ideeën om mee terug te nemen naar mijn eigen locatie. Vooral het werken met de projecties en de lichtbakken sprak mij erg aan. En de buitenruimtes.
  • We kunnen nog veel meer natuurlijke materialen inzetten in ons onderwijs. Ik zie wat het oplevert wanneer kinderen steeds weer verder mogen gaan. Steeds nauwkeuriger gaan kijken. Het proces is er leidend.
    Wij gaan veel te snel naar het werkje als eindproduct.
  • Ik vond het heel prettig om samen met mijn collega’s te sparren en door te praten over wat we hebben gezien. De reis was intensief maar heel verrijkend. Ik kijk ook weer anders naar mijn rol. Ook gesprekken met de collega’s daar vond ik heel inspirerend. In Zweden is het weliswaar anders georganiseerd en gefaciliteerd; er valt veel te halen voor ons.’
  • Fijn om vooral ook veel praktijkvoorbeelden te zien en tussen de kinderen te mogen staan. Je ziet zo veel beter hoe het vanuit de theorie werkt, of soms ook niet, in de praktijk.’
  • Ik weet nu veel meer over hoe jonge kinderen het beste leren.
  • Gevarieerd en boeiend programma. Goede begeleiding en organisatie.

Voor wie

De inspiratiereis Jonge kind is voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers en leidinggevenden in basisonderwijs en kinderopvang.

Data volgende reizen

De volgende inspiratiereizen jonge kind naar Zweden staan gepland op:

  • 18 tot en met 21 oktober 2020.

Meer informatie?

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Ellen de Haan, senior onderwijsadviseur IJsselgroep via 06 24 91 23 71 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.