hoofdfoto handelingsgericht begaafd

Handelingsgericht werken met begaafde leerlingen

Leerlingen met cognitief talent roepen veel vragen op.

  • Hoe ben ik in staat te doorgronden wat ze nodig hebben?
  • Wat heb ik ze te bieden?
  • Is voor hen nog iets anders denkbaar dan ingewikkelde methodes en plusklassen?
  • Is versnellen een reële optie? En hoe weeg ik dat af?

Ze lijken ‘een klasse apart’. Toch begin je ook bij hen gewoon bij het begin. Stel een doel vast en wat nodig is het doel te halen. Hoe? Zet gewoon op een rij wat je al weet – en dat is vaak al heel veel – en betrek je leerlingen erbij. Maak daarbij gebruik van de Versnellingswijzer. De digitale versie staat je gratis ter beschikking. 

Wil je daarnaast ondersteuning?

IJsselgroep biedt je:

Handelingsgericht werken met begaafde leerlingen

De Versnellingswijzer stelt de onderwijsbehoeften van de begaafde leerling centraal. Het is een instrument waarmee je in een vroeg stadium versnelling verantwoord in je afwegingsproces meeneemt. Het gesprek met het kind zelf heeft hierin een belangrijke plek.

Met dit traject leert een schoolteam om op basis van onderwijsbehoeften doelgericht plannen te maken voor begaafde leerlingen. Dit plan kan met name gericht zijn op verrijking, maar ook op versnelling met verrijking.

Een kleine werkgroep formuleert een werkwijze voor de eigen school. In de volgende fase wordt de werkwijze verspreid naar het schoolteam als geheel. Daarna gaan leerkrachten in twee stappen aan de slag.

Wat levert het de school op?

  • De HGW-cyclus nu specifiek toegepast op begaafde leerlingen.
  • Doelgericht werken met begaafde leerlingen: niet zomaar verrijkingswerk, niet zomaar versnellen. Maar passend, doelgericht onderwijs bieden met de materialen en methodes die al in school te vinden zijn.
  • Je leerling krijgt een stem: je leert in gesprek te gaan met een begaafde leerling. Over wat hij wil leren, en wat hij daarvoor nodig heeft.

Meer informatie nodig?

Neem contact op met Nienke Bouwman