Frisse start 1600x640

Een frisse start

Inleiding

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt zeker in het onderwijs. Na de vakantie begint u vaak met een nieuwe groep kinderen. De start is hierbij essentieel. Zowel u als de kinderen stappen vol verwachting de drempel over van het nieuwe schooljaar en als leerkracht maakt u verschil. Deze cursus biedt u een verdieping in positief leiderschap, gebaseerd op wetenschap, om van een groep een veilige groep te maken waar leren met en van elkaar de norm wordt.

Doelgroep

Voor leerkrachten die:

  • een positieve groep willen vormen, direct na de start van de zomervakantie
  • meer inzicht willen krijgen in positief en k(p)rachtig leiderschap
  • willen voorkomen dat de groep zich ontwikkelt naar negatief normgedrag
  • handvatten willen hebben voor de forming, storming, norming fase

Aantal bijeenkomsten

Drie bijeenkomsten en concrete handvatten en adviezen om direct mee aan het werk te gaan.

Doelen

Aan het eind van dit traject u:

  1. weet u hoe de ontwikkelfasen in de groepsvorming verlopen tijdens de eerste zes tot acht weken
  2. weet u hoe u de groepsdynamiek op een positieve wijze kunt beïnvloeden
  3. weet u wat u in kunt zetten om kinderen mede-eigenaar te maken van de sfeer in de klas

Is uw overtuiging:

  • dat inzetten op een open en hartelijke relatie met de kinderen en het tonen van positief leiderschap de basis is voor een goed leerklimaat.

Kunt u:

  • het gewenste normgedrag tot groepsnorm verheffen
  • instrumenten inzetten om dit doel te bevorderen
  • kun je oefeningen inzetten om dit doel te bevorderen
  • kinderen mede-eigenaar maken van de sfeer in de groep

Beschikt u over:

  • Een map en logboek voor uw persoonlijk traject
  • Een doelenlijst k(p)rachtig pedagogisch leiderschap
  • Instrumenten die ondersteunend zijn aan de processen
  • Artikelen ondersteunend aan de cursus

Dit volledige traject wordt aangemeld bij het Lerarenregister om in aanmerking te komen voor registerpunten/uren. De procedure hiervoor loopt nog.


Bijeenkomst 1 - Maandagmiddag 11 september 2017

Inhoud

Iedere groep maakt een ontwikkeling door in groepsvorming: de forming, storming en norming fase, performing en termination, ook als ze elkaar voor de vakantie al kenden. De groepsleden bepalen onbewust hoe het groepsgedrag er uit gaat zien. Als leerkracht is het nu de kunst om hier dusdanig invloed op uit te oefenen zodat er een veilige sfeer in de groep ontstaat. Een sfeer waarin de kinderen graag willen werken en goed met elkaar omgaan.

Aan het eind van deze bijeenkomst

Weet u:

  • dat u preventief kunt werken om gedragsproblemen later in het jaar te voorkomen,
  • hoe u uw invloed aan kunt wenden om tijdens de forming fase, die vaak nog rustig verloopt, een sfeer van vertrouwen en openheid op kunt bouwen.

Kunt u nog beter:

  • inzetten op het elkaar goed leren kennen
  • instrumenten inzetten die dit bevorderen, wellicht met behulp van een methode die u op school gebruikt

Bijeenkomst 2 - Maandagmiddag 25 september 2017

Inhoud:
In de tweede fase, de storming fase, richten kinderen zich meer naar buiten, naar hun klasgenoten. Ze gaan verkennen wie welke plek in de groep wil innemen, wie de leiders worden en wie gaan volgen. Er kunnen zich conflicten voor gaan doen die bij deze fase horen. Het is van groot belang hoe u, als leerkracht, in deze fase daarop reageert. Uw reactie kan het verschil maken tussen de ontwikkeling naar een veilige groep of naar een onveilige groep.

Aan het eind van deze bijeenkomst
Weet u:

  • dat u een rolmodel bent voor de kinderen
  • hoe u kinderen kunt helpen om problemen of conflicten op te lossen
  • hoe u van uw groep een goed samenwerkende groep kunt maken

Kunt u nog beter:

  • gespreksinstrumenten hanteren die een open sfeer bevorderen en die oplossingsgericht zijn
  • kunt u kinderen mede-eigenaar maken in dit proces

Bijeenkomst 3 - Maandagmiddag 6 November 2017

Inhoud:

In de derde fase, de norming fase, gaan de leiders van de groep de ongeschreven regels van de groep bepalen. Als leerkracht is het nu de kunst om ervoor te zorgen dat deze leiders uw regels tot hun eigen regels maken en gaan uitdragen.
Na deze fase treedt de performing fase in, de groep is gesetteld, de hiërarchie is bepaald en het normgedrag van de groep ligt min of meer vast.
Bij iedere wisseling van b.v. leerkracht, een komende of vertrekkend kind of na een korte vakantie kunnen de voorgaande fases zich allemaal weer voordoen. U kunt nog steeds invloed uitoefenen, maar dat is veel moeilijker dan in het begin.

Aan het eind van deze bijeenkomst

Weet u:

  • wat u kunt doen als er zich toch nog problemen voor doen
  • hoe u ouders positief kunt betrekken als pedagogisch partner

Kunt u nog beter:

  • maatregelen nemen als er zich ongewenste ontwikkelingen voordoen
  • een plan maken om de problemen, samen met de kinderen en de ouders, aan te pakken
  • de instrumenten hiervoor inzetten die u tijdens deze cursus aangereikt krijgt.

Door wie

De cursus wordt verzorgd door Oekje Kooi en Bert Oostindie

Kosten

€ 350,00 per persoon, inclusief materialen.

Wanneer en waar

Data

11 en 25 september en 6 november 2017

Tijd

14:00 - 17:00 uur

Locatie

Zwolle

Meer informatie

Wilt u meer weten over de cursus ‘Een frisse start’? Neem dan contact op met Oekje Kooi: 06 14 00 22 64, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Bert Oostindie: 06 14 00 22 66, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.