hoofdfoto opbrengstgericht basis

OGW 2.0: Groepsplannen, kan dat niet anders?

Heel veel scholen werken aan en met groepsplannen. Soms tot tevredenheid, soms met frisse tegenzin. Bijna iedereen vindt dat het efficiënter of effectiever kan. Dat het een levend document moet zijn en geen administratie om de administratie. En dat leerkrachten zèlf heel goed in hun hoofd hebben hoe het moet. Welke ruimte hebben zij? Ontdek het met OGW 2.0: groepsplannen: kan het niet anders?

Over het kind, het badwater en het behoud van de goede dingen. Wat hebben we geleerd van 5 jaar groepsplannen? We willen alle kinderen het onderwijs bieden waardoor ze zich optimaal kunnen ontplooien.  Om dat te bereiken sluiten we aan bij de onderwijsbehoeften van de kinderen en differentiëren we naar niveau en tempo. Soms naar doelen.

Interessante vragen

Maar er zitten ook risico’s aan. Het werken in drie niveaus is wel erg centraal komen te staan. Een aantal interessante vragen: wat betekent dat voor de doelen van de één ster kinderen en voor de verwachtingen van de leerkracht van die kinderen? Zijn die nog ambitieus? Moet een groepsplan voor 6 of 8 of 10 weken? Wat is de meest werkbare periode, en hoe kan die aansluiten bij wat wij als school als prettig ervaren?

Bepaal zelf de planningsperiode en ervaar welke administratie daar dan voor nodig is. Hier komt ook de autonomie en de professionele ruimte van de leerkracht bij kijken. Hoeveel ruimte heeft een leerkracht? Waar bestaat die professionele ruimte uit en hoe wordt die bepaald?

Zijn groepsplannen dan de enige manier om de differentiatie vorm te geven? En als dat zo is, moet dat dan uren administratief werk opleveren?

Samen maken we er een feest van

IJsselgroep organiseert 2 middagen waarin deze vragen centraal staan. Tijd om het er eens over te hebben. Tijd om je houding te verkennen en te kiezen. Er zijn inmiddels ervaringen. De IJsselgroep komt allerlei varianten tegen. We staan voor leren van en met elkaar. Dat willen we nu in de praktijk brengen en met u delen. Samen met u willen we zoeken naar een vorm waarin we de bedoelingen van de groesplannen realiseren zonder dat te vervallen in een zware en als zinloos ervaren administratie. Voortschrijdend inzicht leidt tot een compactere vorm van administreren.

We zoeken samen naar de vormgeving van zinvolle documenten als ondersteuning van ons werk. Kom en deel u ervaringen. En hoor van anderen hoe zij het doen.

Voor wie

Voor directeuren, IB-ers en leerkrachten

Hoe en met wie

Onder leiding van één van onze adviseurs gaat u op zoek naar de zin van opbrengsten, naar de lol van het vak en naar de maximale professionele ruimte. U ontdekt (opnieuw) hoe u er samen een groot succes van kunt maken. Voor 875 kinderen bent u bepalend voor de rest van hun leven. 875 kinderen die nog hun hele leven aan u gaan denken. Inderdaad: u wordt 70.000 jaar lang herinnerd. Of u wilt of niet.

Samen zorgen wij ervoor dat deze herinneringen voor uw leerlingen een feest zijn.

Wanneer en waar

Deze cursus is momenteel alleen beschikbaar als in-companytraining.