Leer voor je leven

ICT en leren - Waar sta je als school?

ict_en_leren_600Enige tijd geleden had ik het genoegen een presentatie van Ruben Puentedura bij te wonen. Hij is een bevlogen onderwijskundige van Harvard en bekend geworden door zijn z.g. SAMR model. Met dit model kan een school de ontwikkelingsstand van leren met ICT in beeld brengen. Puentedura onderscheidt 4 fasen in de inzet van onderwijstechnologie, waarbij de hoogste fase ook de hoogste bijdrage levert aan het leerproces. Ik zal dit duidelijk maken aan de hand van het gebruik van de tekstverwerker.

Op Substitution niveau wordt oud door nieuw vervangen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een tekstverwerker in plaats van pen en papier. Handig en efficiënt, maar geen principiële verandering.

Op Augmentation niveau gebruik je je tekstverwerker bijvoorbeeld voor spelling, grammatica, sjablonen, macro’s en het organiseren van je bestanden. Hier komt toegevoegde waarde in beeld, voor de kinderen en voor de docent.

Op het niveau van Modification komt bijvoorbeeld bloggen en het gebruik van social media in beeld. Printen is niet langer nodig. Wat je schrijft is overal en altijd beschikbaar voor iedereen. Leeropbrengsten nemen belangrijk toe.

Op het hoogste niveau, Redefinition vindt bijvoorbeeld leren van en met elkaar plaats. Leerlingen werken met elkaar en met anderen in een gedeeld document. Het document is dynamisch, allen zijn eigenaar en ieder levert op zijn eigen tijd en vanuit zijn eigen locatie een bijdrage. De techniek zorgt ervoor dat de inhoud en de impact van je werk verandert. Hier worden leeropbrengsten gemaximaliseerd.

Het voorbeeld van de tekstverwerker hierboven is wat het is. Een voorbeeld en niet meer. Vraag je eens af op welk niveau je zelf zit met het gebruik van ICT op je school.

Tot slot: Wat essentieel is voor het bereiken van een hoger niveau is de kwaliteit van gegeven opdrachten. Dat is en blijft de belangrijkste taak van de onderwijsgevende. 

Deel deze pagina op Google Plus Deel deze pagina op LinkedIn