Toekomstbestendig onderwijs: inrichting volgt visie

In Schooldomein maart 2022 staat een mooi artikel waarin Martine Merkx (directrice van basisschool de Woordhof) aan het woord is over toekomstbestendig onderwijs. Tien uitgangspunten staan hierbij centraal en Thinking for Learning is de didachtische onderlegger. De inrichting van de school volgt hierbij de visie op onderwijs.

Lees meer

Begrijpend lezen (deel 2): De Romeinen en de Bataven

Hoe maak je de Romeinen en de Bataven weer ‘levend’? Hoe ga je met kinderen in gesprek over wat hier toen is gebeurd? Hoe leren zij veel over deze boeiende tijd? Op een manier die nieuwsgierig maakt, die prikkelt en die kinderen verwondert? Een bijzonder advies van Janna de Haan: koppel de inhoud aan een boek met een spannend verhaal, dat heel dicht bij de werkelijkheid ligt. Laat de kracht van een goed verhaal jou helpen! Hoe dat werkt, lees je in deze blog.

Lees meer

WOW: klanten geven ons gemiddeld een 9.89

Hoe ervaren klanten de dienstverlening van IJsselgroep (Educatieve Dienstverlening)? Om deze vraag te beantwoorden is door CEDEO weer de tweejaarlijkse audit uitgevoerd. Of we trost zijn op de resultaten? Zeker weten: klanten beoordelen de dienstverlening me een 9,89. WOW!

Lees meer

Het Onderwijsgesprek | 10 maart 2022

Ook op donderdagavond 10 maart heeft ‘Het Onderwijsgesprek’ weer een bijzondere spreker die het gesprek aangaat met het onderwijsveld. Oud minister Jeroen Dijsselbloem neemt de geschiedenis van het onderwijs als vertrekpunt richting toekomst. IJsselgroep is één van de initiatiefnemers van Het Onderwijsgesprek. Het event is gratis, wel even aanmelden.

Lees meer

Nieuw keurmerk behaald

Onderwijsontwikkeling Nederland, vereniging van adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp, heeft het nieuwe keurmerk Onderwijsontwikkeling gelanceerd. Het keurmerk maakt het voor onderwijsorganisaties makkelijker om passende externe partners te selecteren als het gaat om onderwijs- en kwaliteitsontwikkeling. Ook het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wijst in de handreiking externe inhuur op het belang van onafhankelijke kwaliteitstoetsing.

Lees meer

Begrijpend Beleven!

Taalspecialist Janna de Haan is direct enthousiast. Zij kijkt naar de prachtige serie: ‘het verhaal van Nederland’. Daan Schuurmans vertelt en het verhaal speelt zich voor haar ogen af. Het verleden komt tot leven. Prachtige beelden, echte geschiedenis. Goud als je met het geschiedenisthema ‘jagers en boeren’ aan de gang bent! Janna ziet meteen de kansen voor het onderwijs, hoe voor de kinderen de geschiedenis tot leven kan komen. En bovenal hoe er een verbinding met beleven en (begrijpend) lezen kan worden gelegd.

Lees de praktijkblog van Janna

Lees meer

Nationale voorleesdagen

Voorlezen aan peuters, kleuters en oudere kinderen

De Nationale Voorleesdagen (26 januari t/m 5 februari) zijn vooral gericht op voorlezen bij peuters en kleuters. Lees in deze blog niet alleen meer over leuke prentenboeken voor jonge kinderen, maar ook over het belang om te blijven voorlezen. Ook aan oudere kinderen. Inclusief leuke boekentips voor alle groepen/leeftijden.

Lees meer

Aan de slag met depressiepreventie in het VO

Samen met een middelbare school is IJsselgroep gestart met een traject Op Volle Kracht. Het doel is om  somberheid bij jongeren te signaleren vóórdat ze in een depressie belanden. Zeker omdat depressiviteit nauw samenhangt met suïcide.

Lees meer

Wat levert dit nu op voor de kinderen, zo’n talentgesprek?

Dit is natuurlijk een belangrijke vraag: wat leveren talentgesprekken nu op voor kinderen? Want daar doen we het tenslotte voor. Vier leerkrachten/intern begeleiders van het Samenwerkingsverband Veld, Vaart en Vecht geven antwoord. Zij hebben deelgenomen aan de training ‘Kindertalentenfluisteraar’ …

Lees meer