Gaan voor het best denkbare lees- en spellingonderwijs, taalachterstanden voorkomen, denken in driehoeken, werken met de 4 zorgniveau's en het inzetten van verteltassen: deze mix van onderwerpen stond centraal op dinsdag 28 mei tijdens het Lees- en Spellingsevent in Spier. Deelnemers waren leerkrachten, ib'ers en onderwijsassistenten en zij doken in de wereld van lezen en spelling.
Ontsnappen aan 'de waan van de dag': niet onbelangrijk voor bestuurders, maar o zo moeilijk te realiseren. IJsselgroep voorziet u dan ook graag periodiek van het nodige 'Food4Thought': prikkelende vragen, flinke uitdagingen en pittige dilemma's. Kleine 'bites' om over na te denken of om over in gesprek te gaan. Op weg naar de toekomst. We starten met eigenaarschap en talent…
Als schoolbestuur streeft u naar het realiseren van het best denkbare onderwijs voor alle kinderen. ‘Het geven van een maximale kans op optimale ontwikkeling’ is een opdracht waar veel schoolbesturen zich in herkennen. Maar hoe krijgt u dat voor elkaar? Wat kan een bestuurder, een directeur, een leerkracht of een intern begeleider dóen, om dat ook daadwerkelijk te realiseren? En welke rol spelen de toetsresultaten (tussen- en eindtoetsen) daarbij?
In april is de SO Markerichtersveld in Apeldoorn gecertificeerd voor T4L (level 1). Deze school biedt speciaal onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege hun gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Herkent u het switchen tussen rollen? De ene keer wordt een advies verwacht, de andere keer sturing. Het lijkt een tegenstelling, maar het antwoord op deze vraag is verassend eenvoudig: slim ritsen. Een nieuwe vaardigheid voor leidinggevenden in het onderwijs?
Leren lezen en schrijven, kan dat ook anders in groep 2-3? Meer vanuit het kind, minder vanuit de methode? Natuurlijk kan dat. Maar liefst 125 leerkrachten uit de onderbouw van het basisonderwijs kwamen woensdag 27 maart naar de Meet-Up in Zwolle om te ontdekken 'hoe het anders kan'. Deze Meet-Up is georganiseerd door Hogeschool Viaa en IJsselgroep Educatieve Dienstverlening Specifiek voor leerkrachten uit groep 1-2-3.
Het sneeuwt buiten, en de kinderen hebben al een tijdje voor het raam naar de sneeuw staan kijken. Mijn collega moet wat buiten doen, en gooit wat sneeuwballen tegen het raam tot grote pret van de kinderen. In een spontane opwelling vraag ik haar de afwasteil te vullen met sneeuw. De kinderen kijken geïnteresseerd toe door het raam. Ontdek wat er gebeurt als de teil binnen wordt gedragen …
Werkt u planmatig aan de doelen binnen een thematisch aanbod waarbij ‘spelen’ centraal staat? En maakt u hierbij gebruik van de overzichten aangereikt vanuit een training van IJsselgroep? Dan kunt u ook het komend schooljaar weer gebruik maken van de themakalender.
In Zwolle zijn de eerste vijftig kindertalentenfluisteraars inmiddels opgeleid door Luc Dewulf en Els Pronk. In samenwerking met gemeente Zwolle, Stadkamer Zwolle en IJsselgroep. Het doel is om gezamenlijk kinderen en jongeren te helpen bij het ontdekken van hun talenten. Tijdens de interactieve netwerkbijeenkomst op 14 februari zijn mooie vervolgstappen gezet.