21ste eeuwse vaardigheden

Reisverslag: Thinking for Learning in Newcastle

door: Peter Harkink, adviseur IJsselgroep

We schrijven zondag 24 maart 2019. In de haven van IJmuiden ligt het schip King Seaways te wachten op speciaal bezoek: het reisgezelschap van IJsselgroep. Bestemming: Newcastle,Engeland.

Aan boord gaan vier leerkrachten van basisschool de Schakel uit Winterswijk, een leerkracht van Auris De Spreekhoorn uit Breda, twee leerkrachten van Auris Taalplein uit Gouda, twee leerkrachten van Auris Taafontein uit Rotterdam en namens de Auris Hildernisseschool uit Rotterdam een leerkracht, een onderwijsassistent, een logopedist en de regiodirecteur van Auris West. Het gezelschap wordt gevolgd door vier adviseurs van IJsselgroep. We weten dat, wanneer we in Newcastle aankomen, nog 7 docenten van het Zone.college uit Doetinchem zullen aansluiten. Gespannen wacht de groep op wat komen gaat.

17.30 uur: de scheepshoorn klinkt indringend. We gaan! Vanaf het dek hebben we een prachtig uitzicht op de haven van IJmuiden en niet veel later de Nederlandse kust.

foto 01

Kennismaking: met elkaar en met T4L

Op de boot maken we nader kennis met elkaar. Adviseur Albert Oving neemt de groep mee in wat komen gaat. Om enigszins controle te houden wordt een stilteteken geïntroduceerd: “Order!!” (vrij naar John Bercow, Speaker van het Britse Lagerhuis.) Door middel van de Card Sort wordt nagedacht over datgene wat Newcastle zo bijzonder maakt. Er ontstaan verschillende creatieve ordeningen.

 foto 02

We nemen samen het programma voor deze week door en stellen dan criteria op. Criteria waaraan de reis moet voldoen om deze geslaagd te kunnen noemen. De T4L-tool Target Board is hier uitermate geschikt voor. We weten dat we op de terugreis onze ervaringen langs deze criteria leggen. Na het intekenen voor het scholenbezoek, want daar komen we immers voor, is het tijd voor de maaltijd.

Maandagochtend 25 maart 2019. Niet vergeten de klok een uur terug te zetten! Doet de smartphone dat nou automatisch? Na een flinke rij bij de douane komen we bij onze vaste buschauffeur: Gary. En Gary is, net als altijd, weer in opperbeste stemming. Garry brengt ons snel en veilig naar het hotel in hartje Newcastle. Daar is het tijd voor koffie, thee en de kennismaking met de collega’s van het Zone.college. Zij hebben een voorspoedige vlucht gehad. Ook Anne de A’Echevarria (directeur Thinkwell en partner van IJsselgroep) is aanwezig. Ze vertelt ons snel wat meer over de scholen en dan is het tijd om te gaan. In drie groepen gaan we op bezoek bij drie scholen: James Calvert Spence College (Secondary Education), The Sele First School en Benton Park Primary School (beide Primary Education.)

Schoolbezoek

Het bezoek aan de scholen is indrukwekkend. Men werkt niet met vaste methoden, maar ontwikkelt zelf de lessen op basis van de leerlijnen in het curriculum. Even een uitstapje naar The Sele First School in Hexam, ten Noordwesten van Newcastle. Na een hartelijk welkom en een introductie door miss Brooke Phillips (plaatsvervangend hoofd van de school) is het tijd om de klassen te mogen kijken. Het valt op dat de school het leren erg visueel maakt. Net als op andere Engelse scholen hangen de muren vol met hulpmiddelen en zijn de resultaten van grote projecten opgehangen. De kinderen kunnen ons feilloos vertellen wat ze hebben gedaan, maar vooral wat en hoe ze hebben geleerd. We merken aan hun verhalen dat ze grip hebben op wat ze leren.

We zien in de onderbouw dat het leren zichtbaar wordt gemaakt met behulp van dieren. Welk gedrag of welke houding past het best bij wat je nu aan het doen bent? Het helpt de kinderen om taal te geven aan het leren. Deze dieren komen overal in de onderbouw terug.

 foto 03

De kinderen in de middenbouw zijn bezig met het boek ‘Dragon Rider’. Door middel van de Thinking Skill ‘Mind Movie’ verzinnen ze in tweetallen een creatief einde voor het boek. Eerst vertelt de ene leerling zijn versie en zijn ‘partner’ tekent dit. Zie het als de negatieven van een fotorolletje. Daarna worden de rollen omgekeerd. Vervolgens worden overeenkomsten en verschillen besproken. De leerkracht neemt een coachende rol aan: ze stelt kritische vragen die kinderen aan het denken zetten. Achter in de klas hangen de bekende bloemblaadjes van Thinking for Learning. Op de bloemblaadjes staan denkstrategieën die je kunt gebruiken. Deze worden gebruikt om te reflecteren op het eigen leren.

foto 04 

Sessie David Leat

Eenmaal terug in Newcastle staat David Leat (professor of Curriculum Innovation aan de University of Newcastle, grondlegger van Thinking for Learning en partner van IJsselgroep) al met smart op ons te wachten. Hij neemt ons in een inspirerende sessie mee in de wereld van Thinking for Learning. Een mooie ervaring zo aan het eind van de dag. De avond valt. Bij Marco Polo wordt heerlijk gegeten en gedronken en nog lang nagepraat over deze eerste, bomvolle maar zeer inspirerende dag.

Studio West

Dinsdag 26 maart. We worden wakker na heerlijk geslapen te hebben. Na het ontbijt stapt het hele gezelschap in de bus van Gary. Hij brengt ons naar Studio West in Newcastle. Een school voor kinderen van 11 tot 18 jaar. De directeur van de school, Mrs Val Wigham, is zeer bevlogen en neemt ons mee in een mooi verhaal over het reilen en zeilen op haar school. De school krijgt veel ‘drop-outs’ van andere scholen en stelt zichzelf als doel het leren te verbinden met de maatschappij. Ze vertelt ons dat 100% van de leerlingen uitstroomt naar een werkplek of een vervolgstudie. Dat lukt ze door het leren zinvol en betekenisvol te maken.

De leerlingen worden voortdurend gestimuleerd zichzelf uit te dagen. Bij aanvang van een project geeft een leerling zijn gewenste niveau van beheersing aan: beginning, developing, approaching, extending of mastering.

foto 05 

Welk gedrag en kennis daarbij komt kijken is vooraf duidelijk. Leerdoelen zijn voor elk niveau geformuleerd door de docent. Het hele idee van growth mindset is hier duidelijk zichtbaar. Leerlingen krijgen hier dagelijks de kans zichzelf te leren kennen en hun talenten te ontdekken.

Ook hier is het leren erg zichtbaar gemaakt. De school ademt leren: het prikkelt leerlingen om te denken, anders te kijken en kritisch nieuwsgierig te zijn. De muren in de gangen staan vol met de meest prachtige vragen.

foto 06  foto 07 

foto 08  foto 09

Schoolbezoek

Na de lunch gaan we in drie groepen uiteen. Net als op de maandagmiddag worden er drie scholen bezocht. Elke groep neemt een andere school voor zijn rekening: Bede Academy in Blyth (secondary Education) , West Jesmond Primary in Newcastle en opnieuw, maar nu voor een andere groep, The Sele First School in Hexam (beide primary Education.)

Het bezoek aan deze scholen is even inspirerend als de vorige scholen die zijn bezocht. Het leren is zichtbaar en leerlingen vertellen aan ons wat en hoe ze leren. Ze laten in hun portfolio hun progressie en resultaten zijn.

Op West Jesmond Primary leidt een trotse ‘Executive head teacher’, mr Gary Wallis-Clarke, ons rond. De school ademt projectmatig en onderzoekend leren uit. Ook hier is dit zichtbaar gemaakt aan de muren in de klassen en in de gangen. De bezoekende leerkrachten omschrijven dit als inspirerend. De school werkt als geheel aan een overkoepelend thema, terwijl dit binnen de verschillende groepen op eigen niveau wordt uitgewerkt. Thinking for Learning was te zien aan de coöperatieve structuren, het doorvragen en het dieper nadenken over vragen. Antwoorden van kinderen beginnen vaak met: ‘It could be…’, ‘It might be’, ‘I think…’, etc.

foto 10 

Ook op West Jesmond zien we de bloemblaadjes terugkomen. Hier worden ze door leerlingen aan elkaar uitgedeeld. Ze ervaren welke houding en welk gedrag past bij een bepaalde denkstrategie. Daarnaast zorgt het voor een bepaalde verbinding in de klas.

Terug in Newcastle is er tijd om de stad te bezoeken. Een aantal volgt een rondleiding van Herman Giesbers om uiteindelijk samen te komen bij Simla voor de avondmaaltijd en hier uitgebreid ervaringen uit te wisselen.

Afsluitende workshop

Woensdagmorgen 27 maart: de reis zit er bijna op. Vandaag stappen we weer op de boot of in het vliegtuig terug naar Nederland. Maar niet voordat er nog één afsluitende workshop is gevolgd. De helft neemt deel aan een workshop ‘Going Deeper with Thinking Skills’ van David Leat en de andere helft neem deel aan de workshop ‘An Introduction to Philosophy for Children’ van Anne de A’Echevarria. Daar merken we dat diep nadenken en filosoferen vroeg op de ochtend na een paar drukke dagen best lastig is. Toch lukt het de groep om te filosoferen over de vraag: ‘Hoe komt het dat mensen oordelen voordat ze het hele verhaal kennen?’

foto 11 

Na de workshops maken we een groepsfoto en brengt Gary ons naar Durham, een prachtige stad met een middeleeuws centrum. Er wordt nog even lekker gewandeld, cultuur gesnoven en geluncht om vervolgens koers te zetten naar de (lucht)haven.

foto 12 foto 13  

Ervaringen uitwisselen

Na het inchecken op de boot is het nog één keer tijd om samen te komen in de Compass Bar voor een afsluitende sessie. Hoe is de reis verlopen? Ervaringen worden uitgewisseld aan de hand van drie opdrachtkaartjes: ‘Mooie quotes van kinderen, leerkrachten/docenten, David …’, Wat ik echt extreem mooi vond was …’, en ‘Waar wilt u nog even op kauwen?’. Tot slot worden de, op de heenreis opgestelde, criteria op het target board erbij gepakt. We lichten er een aantal uit:

Mooie quotes van kinderen, leerkrachten/docenten, David:

  • ‘Samen leren het uitwisselen van elkaars denken vorm te geven en daardoor kennis te vergaren’ (David Leat)
  • ‘Ík ben meer bewust geworden van mijn eigen talenten en wensen’ (leerling Studio West)

Wat ik echt extreem mooi vond was:

  • Het visualiseren van het leren in de school
  • Betrokkenheid en eigenaarschap van kinderen
  • Filosofie voor kinderen

Waar wilt u nog even op kauwen:

  • Het vroege lezen en schrijven t.o.v. spelen. Hoe doe je dat? Is dat goed?
  • Al die leerdoelen zichtbaar maken: hoe doe je dat?

 

We schrijven donderdag 28 maart 2019. In de haven van IJmuiden ligt het schip King Seaways, net teruggekeerd uit Newcastle. Van boord stappen 15 mensen met hart voor het onderwijs. Vermoeid, maar erg geïnspireerd en vol goede ideeën. Nog één keer zwaaien. Goede reis!

Een greep uit de reactie van de reisgenoten:

  • Trots om hier onderdeel van te mogen zijn. Blij om alles te kunnen laten zinken (niet de boot) en te gaan toepassen in de school.
  • Bedenkt voor het verbreden van mijn kennis. Genoeg gezien, ervaren en gezellig tijden. Tijd om terug te koppen aan de collega’s.
  • Zin om aan de slag te gaan met kinderen en collega’s.
  • Inspirerende, motiverende, goed verzorgde/georganiseerde reis.
  • Yes, I can! And I will!
  • Door het verbinden van vakken binnen een thema komt het tot leven.

Meer informatie

Wilt u meer weten over Thinking for Learning of de studiereis naar New Castle? Of heeft u ideeën of suggesties? Neem dan contact op met Herman Giesbers via 06 22 93 89 52 of herman.giesbers@ijsselgroep.nl